Hoe haal je het beste uit je medewerkers

De huidige markt vraagt om steeds flexibeler te kunnen reageren op allerlei ontwikkelingen. En de ontwikkelingen gaan snel. Veel bedrijven willen dan ook een zo’n groot mogelijk deel van de kwaliteiten van hun medewerkers benutten. Immers, als dat potentieel vrij komt, komt er energie, passie en motivatie vrij. Processen gaan dan stukken gemakkelijker. Met een beter resultaat.

Maar wat is eigenlijk het potentieel van je medewerkers?

Hun kwaliteiten? Hun ervaring? Hun kennis? Zeker, maar dit is nog niet alles. Slechts 13 % van de medewerkers heeft het gevoel dat ze zinvol werk hebben. ( Lalou, 2018) . Dit is een gevolg van het feit, dat we de medeweker niet volledig aanspreken op zijn heelheid ( Wholeness, Lalou 2018)

Die heelheid is een combinatie van zijn/ haar diepere ik, (wensen en doelen) en zijn/ haar ego. Een ego wat weer uit 4 delen bestaat: een reis :

  1. Rationeel
  2. Emotioneel
  3. Intuïtief
  4. Spiritueel

Veelal wordt slechts het rationele deel aangesproken binnen bedrijven.

Ook al benut je de kwaliteiten, de ervaring en de kennis van je medewerkers, dan nog wordt een groot deel van hun menszijn niet aangesproken. We zitten in een tijdperk, waarin die delen ook mee willen doen op de werkplek. Dan pak je echt het hele potentieel van je medewerkers. Dus geef ruimte aan die andere drie delen. Dan benut je het beste uit elke medewerker. Dan geef je elke medewerker de ruimte voor zijn of haar eigen reis.


Copyright 2018 - Vredeman & de Vries | Algemene voorwaarden | Privacystatement